top of page
Roel Bouwkamp

Volgens sommige extreemrechtse groeperingen zouden sterke mannen door vrouwen onheus worden bejegend.

Blijkbaar zijn ze blind voor het feit dat overal ter wereld vrouwen nog steeds hun vrijheid wordt ontnomen en dat zij worden gedwongen ondergeschikt te zijn aan mannen. Zogenaamd uit respect voor die vrouwen om hen te beschermen tegen mannen die zich niet kunnen beheersen. 

Veel van die ‘sterke’ mannen dwingen hun vrouw om aan hun eisen en behoeften te voldoen zonder zich erom te bekommeren hoe dat voor vrouwen is en wat die zelf eigenlijk graag zouden willen. Over onheuse bejegening gesproken!

De geschiedenis laat zien dat wanneer het verwende verwaarloosde kind in die mannen via macht erkenning wil krijgen, dit catastrofaal is voor relatie en samenleving. Het leidt tot oorlog, geweld en intimidatie.

Zie hiervoor ook het hoofdstuk over macht en gezag in ons boek ‘De gulden middenweg’.

2 weergaven
Roel Bouwkamp

Bijgewerkt op: 29 mrt.

Wanneer de angst om vernietigd te worden een rechtvaardiging wordt om zelf de ander te vernietigen, ontstaat er een geweldsspiraal die eindigt in een dodelijke omhelzing van elkaar met als voedingsbodem wraak.

Wanneer je de vijand niet alleen wilt stoppen, maar ook wilt vernietigen maak je vijanden voor jouw leven en voor dat van de generaties na jou. Wraak mag soms zoet smaken, haar vruchten zijn uiterst wrang.


Zie voor een ethisch-filosofische fundering de paragraaf ‘humane geweldsmoraal’ in ons boek De gulden middenweg.

2 weergaven
Roel Bouwkamp

Of te wel: wat is de relatie tussen filosofie, wetenschap en therapie?


De Griekse filosoof Epicures (370-341 v.Chr.) ziet filosofie als de geneeskunde voor de ziel. De filosofie is volgens hem leeg, wanneer ze het menselijk functioneren niet therapeutisch behandelt.

De Romeinse filosoof Seneca (4-65 n. Chr.) heeft eenzelfde visie. Hij vindt dat filosofie niet alleen algemene leerstellingen betreffende de mens moet omvatten, maar ook op elke mens toepasbare regels en adviezen aangeven.

In de oudheid lijken filosofie, wetenschap en therapie nog een geheel te zijn. We zijn nu twintig eeuwen verder. Hoe zien wij dat nu?


Filosofie houdt zich bezig met wat essentieel is aan het menselijk leven en wat een goed leven inhoudt. De filosofie geeft als een soort levensbeschouwing richting aan ons leven en functioneert als zodanig als een kompas voor hoe wij willen leven en denken.


Om in staat te zijn de richting van het kompas te volgen, moeten we beschikken over een kaart, die aangeeft welke route ons naar onze bestemming kan leiden. De (sociale) wetenschap verschaft ons deze kaart door een verzameling van inzichten en bevindingen over volgens welke patronen de mens zich ontwikkelt en gedraagt en hoe dit samenhangt met gezond en ongezond functioneren.


Aan de hand van deze kaart en met behulp van het kompas helpt therapie ons, wanneer wij dreigen te verdwalen door nieuwe ervaringen en handvatten weer het juiste pad naar onze bestemming te vinden.


In ons boek ‘De gulden middenweg. Evenwichtig leven met tegenpolen’ onderbouwen wij onze filosofie met sociaalwetenschappelijke inzichten.


Wat dit betekent voor de therapie hebben wij uitgewerkt in de volgende methodiekboeken:

Handboek psychosociale hulpverlening (2010)

Dichtbij huis. Praktijkboek werken met gezinnen (2013)

Zelf en samen. Creatieve toepassing van gestalttherapie in het huidige werkveld (2022)

21 weergaven
1
2
bottom of page